Vol van Lezen, een vervolg op de cursus Open Boek

Een andere kijk op lezen.

Het onderwijs heeft een sterk technische benadering van het lezen, of het nu gaat om de leestechniek of het begrijpend lezen. Lezen wordt uiteen gehaald in toetsbare deeleenheden die in stapjes kunnen worden aangeleerd en getraind. Lezen kan echter ook een zeer waardevolle bron van leren zijn die het onderwijs verrijkt op een andere, unieke manier. Lezen helpt kinderen (en volwassenen) “beelden te maken in je hoofd”. Dat is, in een tijd waar alle beelden er al lijken te zijn, een belangrijke vaardigheid. Iedereen die veel leest kent wel de ervaring dat een verfilming van een boek andere beelden laat zien dan de zelf bedachte beelden die ontstonden bij het lezen. Het creatieve proces van het omzetten van woorden in beelden dat als vanzelf plaatsvindt in de hersenen terwijl je leest lijkt ook voor de toekomst een belangrijke vaardigheid om tot echte creativiteit te komen. Lezen is daarnaast ook een andere manier om over de wereld te leren. Door te lezen kun je “van binnenuit” meemaken hoe het was, is, of zou zijn in een bepaalde tijd, situatie, of omgeving. Lezen doet daarbij iets bijzonders. Vooral bij fictie ben je de hoofdpersoon. Nog meer dan bij films kruip je in de huid van de hoofdpersoon of personen in het boek. Nog meer omdat je eigen beelden en gevoelens oproept, daar waar je in een film letterlijk veel meer de toeschouwer blijft. Een derde belang van lezen is gelegen in de brede taalverrijking die via het lezen plaatsvindt. In boeken is het taalgebruik vaak veel rijker dan in de mondelinge taal die kinderen op school en via televisie en films tegenkomen. Veel lezen is dan ook veruit de allerbeste manier om aan woordenschatuitbreiding te werken. Daar kan echt geen woordenschatdidactiek tegenop. Naast de woordenschat wordt ook (uit referentieniveau 1f:) het herkennen van structuurelementen zoals het wisselen van tijd en plaats, het meeleven met een personage en het uitleggen hoe een personage zich voelt geoefend gewoon door te lezen. Door te lezen krijgen kinderen meer en andere taal tot hun beschikking. Lezen kan daarmee ook een (meer) natuurlijke vorm van taalbeschouwing vormen. Vol van Leren biedt in samenwerking met Jos Walta, adviseur leesbevordering en eigenaar van De Boekenberg in Eindhoven, een nieuwe opleiding aan die deze kant van lezen een structurele plek in het onderwijs helpt te geven. In tien bijeenkomsten wordt vanuit veel verschillende invalshoeken en vakgebieden praktisch aangegeven wat de meerwaarde van lezen is. Daarbij gaat het niet alleen om technisch en begrijpend lezen, maar ook om schrijven, mondelinge taalvaardigheid (o.a. door presenteren), wereldoriëntatie en kunstzinnige vorming. Gedurende de opleiding wordt daarbij gericht gewerkt aan het vergroten specifieke eigen vaardigheden als voorlezen, vertellen en praten over boeken door effectieve werkvormen en goede vragen. Ook vindt er een stevige verdieping van de eigen kennis t.a.v. kinderboeken plaats. Een boekenpakket vormt een onderdeel van het lesmateriaal. Alle onderwerpen worden aangereikt vanuit een praktische benadering. Dat wil zeggen dat de cursist aan de hand van gerichte opdrachten de eigen praktijk nader verkent en toepassingsvaardigheden oefent. Binnen de eigen school wordt zowel het lesprogramma en de methodes die daarbij worden gehanteerd, als het aansluiten op toetsing en het optimaliseren van leerresultaten tegen het licht gehouden. De referentieniveaus en de daaruit voortvloeiende doelen vormen de basis. Naast de inhoudelijke verdieping is er ook speciale aandacht voor de wijze waarop er binnen een school gericht gewerkt kan worden aan het implementeren van een integraal leesplan. De cursist wordt getraind in zogenaamde LB-competenties ten aanzien van coaching, presenteren, communiceren en planmatig werken op teamniveau. De opleiding wordt afgesloten met een meesterstuk waarbij vanuit een kinderboek de verschillende toepassingen, werkvormen en leerpunten door de cursist worden uitgewerkt en gepresenteerd. Daarbij moet er een praktische koppeling met de eigen praktijk worden gemaakt. De opleiding start in oktober en zal worden gegeven in De Boekenberg te Eindhoven. Nadere informatie over data, kosten enzovoort volgt in de loop van de maand augustus. Aanmelding kan al plaatsvinden via het contactformulier. Geef bij onderwerp aan “aanmelding cursus Vol van Lezen” en noteer nadere contactgegevens (naam, school, postadres) bij bericht.